W celu przeprowadzania diagnostyki pojazdu BMW, musimy mieć odpowiednie urządzenia. Diagnostykę wykonujemy w różnych sytuacjach, na przykład wtedy, gdy nasz samochód zaczyna jeździć nie tak jak powinien, pojawiają się różne kontrolki świadczące o usterkach, silnik z trudem odpala lub gaśnie w czasie podróży i tak dalej. Nie musimy jechać z tym do warsztatu jeżeli mamy auto z roku 2004 lub starsze. Później trzeba było mieć już specjalistyczny sprzęt by połączyć się i sprawdzić co dolega naszemu BMW, ale w starszych modelach możemy to zrobić bardzo łatwo i tanio.

Zacznijmy od początku. Załóżmy, że mamy następującą sytuację: Wsiadamy rano do samochodu i z trudem odpalamy silnik. Widzimy, że na zegarach świeci się żółta lub pomarańczowa kontrolka, której tam wcześniej nie było. Kontrolka wskazuje piktogram silnika, a więc zgodnie z instrukcją użytkownika, oznacza że został zapisany jakiś błąd w komputerze. W czasie jazdy widzimy, że auto jest bardzo słabe i ledwo przyspiesza. Z wydechu wyraźnie czuć niespalone paliwo, pojawia się też dym. Możemy zgadywać, że nasze BMW cierpi na uszkodzoną cewkę zapłonową, przerwany przewód lub mamy problem ze świecą – ogólnie przyczyna może leżeć w układzie zapłonowym. Jednak nie możemy wymieniać części w ciemno. Trzeba najpierw upewnić się, że problem dotyczy właśnie tego komponentu, który podejrzewamy. W tym celu podłączamy się do komputera samochodu i sprawdzamy jaki błąd zapisał się w pamięci – jego obecność sygnalizuje nam żółta kontrolka silnika, znana też jako „check engine” (ang. sprawdź silnik).

Aby połączyć się z naszym BMW potrzebujemy tylko dwóch przedmiotów: Laptopa oraz kabla diagnostycznego, zwanego także interfejsem. Komputer prawie każdy z nas ma w domu, natomiast kabel zakupimy na popularnych portalach aukcyjnych, lub w sklepie motoryzacyjnym (jednak nie w każdym). Interfejs diagnostyczny musi być odpowiedni dla naszego samochodu, jednak zazwyczaj jeden jest w stanie podłączyć się do bardzo wielu modeli i marek z roku 2004 i wcześniejszych. Jeśli więc mamy też inne BMW, lub auto innej marki, to prawdopodobnie przewód będzie działał też z tymi pojazdami – tym bardziej zakup kabla się opłaca. Najważniejsze jest to, że koszt interfejsu wynosi zaledwie kilkadziesiąt złotych, lepsze wersje dochodzą ceną do 100 zł. Gdy już mamy kabel, podłączamy go do specjalnego złącza diagnostycznego OBD, które znajduje się najczęściej nad nogami kierowcy (może być też schowane za popielniczką lub w innym miejscu). Drugi koniec kabla wkładamy do laptopa, na który uprzednio ściągamy program do diagnozowania aut BMW. Programy są darmowe i dostępne w sieci. Po połączeniu ujrzymy listę błędów, w przypadku jaki opisaliśmy powyżej ujrzymy najprawdopodobniej błąd jednej z cewek zapłonowych. Lokalizujemy tą cewkę, wymieniamy ją i cieszymy się sprawnym samochodem.

Dzięki samodzielnemu diagnozowaniu problemów z samochodem możemy naprawdę sporo zaoszczędzić na wyjazdach do warsztatów. Dlatego każdy, kto lubi sam dbać o kondycję swojego BMW powinien takie urządzenie posiadać. Jest to bardzo niewielka inwestycja w porównaniu z ogromem możliwości, jaki dostajemy w nasze ręce. Zainwestowane pieniądze zwrócą się nam szybciej, niż podejrzewamy.

Na temat samodzielnego diagnozowania problemów bmw możesz znaleźć pod poniższymi linkami:

https://warszawa.bmw-bawariamotors.pl/samochody-nowe-do-odbioru/

http://bmw-uzywane.com.pl/

https://janki.bmw-bawariamotors.pl/samochody-uzywane